phone-icon close-icon demo facebook googleplus helped-icon linkedin links-icon mailFull mapsFull mobileFull mobileRing mtrigger next phoneFull-icon phoneRing prev search team-icon test topics-icon twitter
Октомври 2022

“Стартъп виза” - Какво следва след приемане на Наредбата

С Постановление № 318 от 07.10.2022 г. Министерски съвет прие Наредбата за условията и реда за издаване, удължаване и отнемане на удостоверение за високотехнологичен и/или иновативен проект (”Наредбата”) на основание чл. 24п, ал. 3 от Закона за чужденците в Република България.

 

Каква бе нуждата от приемане на Наредбата? Действащата нормативна уредба в България не може да се определи като конкурентна на останалите европейски държави, установили правила и мерки за привличане на стартъп компании от други държави. Приемането на Наредбата дойде като отговор на поетия ангажимент от България във връзка с изпълнение на основните цели на Плана за възстановяване и устойчивост. Въвеждането на Стартъп визата цели изграждането на механизъм за привличане на предприемачи, чуждестранни инвестиции и разработване на устойчива и работеща процедура. С Наредбата са предвидени мерки, които допринасят за приложението на иновациите и развитието на научно-изследователската и развойна дейност. По този начин България ще се превърне в притегателен център на развиващи продукти и услуги с висока добавена стойност. Това по естествен начин би отворило и улеснило пътя към привличане на висококвалифицирани специалисти, “ноухау”, инвестиции и бизнес възможности на територията на България.

 

До момента на приемане на чл. 24п от Закона за чужденците в Република България и Наредбата, българското законодателство бе неясно и лаконично по отношение на стартиращите високотехнологични и иновативни компании в България. Наред с това получаването на разрешение за продължително пребиваване бе твърде обременяващо и изоставащо по отношение на нуждите на бизнес климата и развиващата се стартъп екосистема. С въвеждането на Стартъп визата се предоставя възможност за получаване разрешение за продължително пребиваване на територията на България по облекчена процедура, която е подобна на действащите вече в други страни членки на ЕС като Нидерландия, Франция и други.

 

Какво представлява “Стартъп визата”? Стартъп визата е удостоверение за високотехнологичен и/или иновативен проект[1], част от задължително изискуемите документи за получаване на разрешение за продължително пребиваване по смисъла на чл. 24п, ал. 1 от  Закона за чужденците в Република България (”ЗЧРБ”). Удостоверението не е самостоятелен вид основание за пребиваване в страната на чужденци. За получаване на разрешение за продължително пребиваване е необходимо да бъдат изпълнение и останалите изисквания предвидени в ЗЧРБ.

 

Кой издава удостоверението и в какъв срок?  Удостоверението се издава от министъра на иновациите и растежа в срок от 30 дни от подаване на заявление-образец.

 

Кой може да бъде заявител за издаване на удостоверението? Заявител е всеки чужденец по смисъла на чл. 2 от ЗЧРБ.

 

Какъв е срокът на валидност на удостоверението? Срокът е 1 година от датата на издаване. Има възможност срокът на издаденото удостоверение да бъде удължен с още 2 години при изпълнение на предвидените изисквания в ЗЧРБ.

 

Процедура по издаване:

1. Чужденецът подава по електронен път в Министерството на иновациите и растежа заявление по образец заедно със съответните приложения по Наредбата, сред които са бизнес план, презентация на проекта и други. Заявлението може да бъде подадено на български или английски език;

 

2. Предвидено е сформиране на Експертен съвет като консултативен орган, чиято цел е оценяване на подадената информация от заявителя, по предварително установени критерии и последващо предоставяне на доклад на министъра на иновациите и растежа с предложение за издаване или отказ на удостоверение за високотехнологичен или иновативен проект. Всяка информация и документ подадена от заявителя се оценява с точкова система, определена в Наредбата. Минимално необходимия брой точки, които следва да бъде събран, е 8.

 

3. Министърът на иновациите и растежа се произнася по доклада с решение за издаване или отказ на удостоверението.

 

За издаването на удостоверение за високотехнологичен и/или иновативен проект или за удължаване на срока му не се събират такси.

 

Настоящият текст няма характер на правен съвет, правно становище или консултация и не следва да се възприема като достатъчен способ при предприемането на каквито и да е действия във връзка с описаната по-горе процедура и информация.

 

[1] „Високотехнологичен” е проект, в основата на който стои използването на високи технологии за производството на нови високотехнологични продукти и/или услуги. Високите технологии са тези, отличаващи се с висока степен на сложност и за използването, на които се изискват специализирани знания и умения.

„Иновативен” е проект, основан на технология, резултат от научния напредък и най-новите научни открития в съответната област и/или внедряване на нови, непознати до момента модели, методи, практики. Такъв проект се отличава с потенциала да създаде значима разлика в сравнение с текущата ситуация и да бъде катализатор за промяна в даден сектор или на даден пазар. Проектът осигурява иновативност и пазарна приложимост на съответната иновация, изпълнявайки поне едно от следните условия: (i) иновацията е защитена с валиден патент за изобретение; (ii) иновацията е защитена с валидно свидетелство за регистрация на полезен модел; (iii) предлаганата иновация представлява новост на световния/европейския пазар и превъзхожда алтернативните решения.

 

 

Назад